holken @ Annestorp

Kattuggla Live Video

Inga ugglor i holken eller i skogen

Hej alla ugglevänner,

Jag har idag varit ute och letat efter ugglorna i skogen. Tyvärr utan resultat.

Tittar man tillbaka på historiken så brukar ju ”mina” ugglor starta sin häckning på alla hjärtans dag, den 14 februari. Detta har hänt flera år så det är ingen slump.

I år så var honan regelbundet och hälsade på i min holk fram tills just den 14 februari, men därefter har hon inte visat sig. Och hanen sitter inte heller i sitt vanliga träd. Jag tror tyvärr detta betyder att dom valt en annan häckningsplats i år och att honan har lagt sina ägg där nu. Nu KAN det ju vara så att det inte är så och att dom ska häcka lite senare i år och väljer min holk om någon vecka, men jag tror inte det.

Jag och min dotter Ellie var ute i skogen idag och letade efter ugglorna på gamla kända häckningsplatser. Men vi såg dom inte där någonstans. Jag har även varit ute och kollat själv en stund nu i skymningen, men utan lycka.

Det finns tre andra holkar i skogar på några ställen här i närheten för ugglor, men jag har nu idag kollat alla dom och det är ingen häckning i dom än heller. För två år sedan häckade ugglorna vid gamla fabriken. Dom häckade i en gammal ventilationstrumma där. Men nu har fabriken renoverats och alla trasiga fönster och ventilationstrummor har fixats till. Så där är dom inte heller i år. Jag var där och kollade förut idag med Ellie. Utanför fabriken fanns det gamla ekar varav en av dessa hade ett stort hål där ugglan häckade tidigare ibland. Men nu har nästan alla ekar tagits ner där så där är dom inte nu. De träd som är kvar har inga lämpliga häckningsplatser i sig så där tror jag inte dom är. Dessutom är det för mycket liv där nu med bilar och människor i rörelse.

Nästa gång det blir stjärnklart och en lugn kväll ska jag ut och lyssna efter dom. Då borde jag kunna hitta häckningsplatsen.

Om någon av er som läser detta har några observationer i skogen här så hör gärna av er. T.ex. uggleläten efter 14 februari, om ni sett dom eller sett färska ugglespybollar eller liknande som kan avslöja vart dom tagit vägen.

Korparna var på jakt idag i det fina vädret. Såg fyra stora fina ovanför mitt hus i eftermiddagens och såg dom även jaga i skogen idag tidigare. Kul det i alla fall.

Leave a Reply